середа, 9 липня 2014 р.

Правильна піраміда.

Правильна піраміда.




ТетраэдрTetrahedronFrameTetrahedronNet
TetrahedronProj1TetrahedronProj2TetrahedronProj3



Піраміду називають правильною, якщо її основою є правильний многокутник, а основи висоти збігаються із центром цього многокутника.
Нагадаємо, що центром правильного многокутника називають центр описаного навколо нього (або вписаного в нього) кола. На малюнку 466 зображено правильну трикутну піраміду, а на малюнку 467 - правильну чотирикутну піраміду, висоти яких - відрізки QК; точка К - центр правильного многокутника, що лежить в основі піраміди.


Віссю правильної піраміди називають пряму, яка містить її висоту.

Властивості правильної піраміди:
1) Усі бічні ребра правильної піраміди рівні.
2) Усі бічні грані правильної піраміди - рівні рівнобедрені трикутники.
3) Усі апофеми правильної піраміди рівні між собою.




Теорема про бічну поверхню правильної піраміди

Піраміда називається правильною, якщо її основою є правильний многокутник, а основа висоти збігається з центром многокутника. Віссю правильної піраміди називається пряма, яка містить її висоту. Бічні ребра правильної піраміди рівні, бічні грані — рівні рівнобедрені трикутники. Висота бічної грані, проведена з вершини піраміди, називається апофемою. Вона є бісектрисою та медіаною бічної грані, оскільки та є рівнобедреним трикутником.
Теорема. Бічна поверхня правильної піраміди дорівнює добутку півпериметра основи на апофему.
,

де Р — периметр основи, а — сторона основи, — довжина апофеми.

В основі правильної трикутної піраміди лежить рівносторонній трикутник, який зображується довільним трикутником (див. рисунок).

Центром  є точка перетину його бісектрис, котрі водночас є висотами і медіанами. Медіани при паралельному проектуванні зображуються медіанами. Тому будуємо дві медіани основи. Точка їх перетину — основа висоти піраміди. Зображуємо висоту, а потім з’єднуємо вершину піраміди з вершинами основи. Отримаємо бічні ребра.
На рисунку:  — кут нахилу бічного ребра до площини основи (однаковий для всіх ребер);  — кут нахилу бічної грані до площини основи (однаковий для всіх граней).
Нехай .
Тоді ;
.
Отже, .
.
Площина осьового перерізу ASD є площиною симетрії правильної трикутної піраміди.
Ця площина перпендикулярна до площини основи і площини грані BSC.
Цікаво також відмітити, що мимобіжні ребра піраміди (SA і BCSB і ACSC і AB) є перпендикулярними. Якщо , то ON є відстанню від основи висоти не тільки до анафеми, а й до бічної грані BSC.
.



Приклад. Сторона основи правильної трикутної піраміди дорівнює 6 см, а висота - 2 см. Знайти довжину бічного ребра.
Розв’язання. 1) (мал. 466) Нехай QАВС - правильна піраміда, QК = 2 см - висота піраміди.
2) Оскільки точка К - центр описаного навколо трикутника АВС кола, то КВ = R - радіус цього кола. За відомою формулою R = a/3, де а = АВ = 6 см - сторона основи. Отже,


Правильний тетра́едр 
Тетра́едр називається правильним, якщо всі його грані — рівносторонні трикутники. У правильного тетраедра всі двогранні кути при ребрах і всі тригранні кути при вершинах рівні.
tettet

Декартові координати

Правильний тетраедр можна задати координатами його вершин
  • (1, 1, 1)
  • (-1, −1, 1)
  • (-1, 1, −1)
  • (1, −1, −1)
довжина ребра в цьому випадку складатиме 2\sqrt2.

TetrahedronNets


Формули

У правильного тетраедра з довжиною ребра a:
Площа поверхні \sqrt3a^2\,\!
Висота \sqrt\frac{2}{3}a\,\!
Радіус вписаної сфери \frac{\sqrt6}{12}a
Радіус описаної сфери \frac{\sqrt6}{4}a
Кут нахилу ребра \arctan\sqrt2\approx\frac{7}{23}\pi 
Кут нахилу грані \arctan2\sqrt2\approx\frac{29}{74}\pi
 альфа = загар ^ (-1) (2sqrt (2)) = 2sin ^ (-1) (1/3sqrt (3)) = соз ^ (-1) (1/3) приблизительно 70,53 градусов.
Група симетрій — Тетраедральна (Th)

Властивості правильного тетраедра

  • В правильний тетраедр можна вписати октаедр, притому чотири (з восьми) грані октаедра будуть суміщено з чотирма гранями тетраедра, всі шість вершин октаедра будуть суміщено з центрами шести ребер тетраедра.
  • Правильний тетраедр з ребром х складається з одного вписаного октаедра (у центрі) з ребром х/2 і чотирьох тетраедрів (по вершинам) з ребром х/2.
  • Правильний тетраедр можна вписати в куб двома способами, притому чотири вершини тетраедра будуть суміщено з чотирма вершинамі куба. Всі шість ребер тетраедра лежатимуть на всіх шести гранях куба і дорівнюватимуть діагоналі грані-квадрата.
  • Правильний тетраедр можна вписати в ікосаедр, притому, чотири вершини тетраедра будуть суміщено з чотирма вершинамі ікосаедра.
Чотиригранник, тетраедр, трикутна піраміда — багатогранник із чотирма вершинами, і з чотирма трикутними гранями, в кожній з вершин якого сходяться по 3 грані.
У чотиригранника 4 грані, 4 вершини і 6 ребер. Паралельні площини, що проходять через парчотиригранника, що схрещуються, визначають описання чотиригранника паралелепіпед.
Відрізок, що сполучає чотиригранника з точкою перетину медіан протилежної грані, називається його медіаною, опущеною з даної вершини. Відрізок, що сполучає середини чотиригранника, що схрещуються, називається його бімедіаною, що сполучає дані ребра. Відрізок, що сполучає чотиригранника з точкою протилежної грані і перпендикулярний цій грані, називається його висотою, опущеною з даної вершини.

Властивість

Всі медіани і бімедіани чотиригранника перетинаються в одній точці. Ця точка ділить медіани у відношенні 3:1, міряючи від вершини, а бімедіани — навпіл.

Види тетраедрів

Виділяють:
  • рівногранний тетраедр, у якого всі грані - рівні між собою трикутники;
  • ортоцентричний тетраедр, у якого всі висоти, опущені з вершин на протилежні грані, перетинаються в одній точці;
  • прямокутний тетраедр, у якого всі ребра, прилеглі до однієї з вершин, перпендикулярні між собою;
  • правильний тетраедр, у якого всі чотири грані - рівносторонні трикутники.

Об'єм[ред. • править текст]

Об'єм чотиригранника (з урахуванням знаку), вершини якого знаходяться в точках ~ \mathbf{r}_1 (x_1,y_1,z_1)~ \mathbf{r}_2 (x_2,y_2,z_2)~ \mathbf{r}_3 (x_3,y_3,z_3)~ \mathbf{r}_4 (x_4,y_4,z_4), дорівнює
~ V = -\frac16
\begin{vmatrix}
1 & x_1 & y_1 & z_1 \\
1 & x_2 & y_2 & z_2 \\
1 & x_3 & y_3 & z_3 \\
1 & x_4 & y_4 & z_4
\end{vmatrix}


Немає коментарів:

Дописати коментар